Recorde
que, quan era menut, no volia ser astronauta. El què jo volia ser
era locutor de ràdio. Més de vint anys després, no em dedique ni a
una cosa ni a l'altra. Però el que si sóc és un amant de la ràdio.
Aleshores, potser, el vídeo ja havia matat la ràdio, però era el
millor mitja per escoltar música i aprendre sobre ella. Escoltar-la
era menys difícil, però trobar música fora del circuit més
purament comercial i informar-se sobre el que representava, a finals
dels vuitanta i principis dels noranta, tenia unes fonts molt
concretes (premsa escrita i ràdio), i una de les millors, sens
dubte, era Ràdio 3.
Enyore
programes com Pioneros
o
La Ciudad Invisible que
formen
part de la meua memòria, del meu present i de la meua forma
d'entendre la música. Però, inevitablement, el temps passa i les
coses canvien. Som el avui, però també som records estratègicament
seleccionats. I sens dubte, la ràdio és part del que sóc i del que
seré.
Reconec
que m'agrada molt Woody Allen, per moltes raons; però, quan vaig
veure la seua pel·lícula Radio
Days,
em va guanyar definitivament. Aquest homenatge a la ràdio és
sublime. Jo no vaig viure els anys quaranta (diuen que l'època
daurada de la ràdio), però vaig viure un moment de profunda
inquietud musical que Ràdio 3 va omplir més que satisfactòriament.
Podia escoltar un programa, els dissabtes, que es deia De 4 a 3, conduit
per Paco Pérez Bryan, que posava a Oasis i Blur en els seus
començaments i en plena explosió en els mitjans, però també
escoltava Pioneros
que
em feia una retrospectiva de Tom Waits o Jacques Brel, per exemple, i
em traduïa les cançons quan no era tan fàcil com ara accedir a les
lletres, o El Ambigú de
Diego Manrique que era d'una altra dimensió (encara recorde el dia
que va fer el programa des de la Universitat Jaume I de Castelló, i
allí estava jo en primera fila com si fos un concert de rock). I
entre molts altres, també m'encantava La Ciudad Invisible.
No
sé si és que m'he fet vell. Seguisc escoltant la ràdio. Però no
son les mateixes sensacions. Fins i tot, la meua estimada Ràdio 3
s'ha convertit en una ràdio de tendències. Diferent a la ràdio
fórmula, per suposat, però de tendències. I això representa un
empobriment. Crec que la música popular del segle XX, ja fa temps,
va adquirir un estatus cultural inqüestionable. I per tant, la
música no sols s'escolta, si no que també es pensa. En eixe sentit
i en la meua opinió, aquesta perspectiva cultural de la música
popular no existeix en l'estat espanyol. Per suposat, i per raons
socials i institucionals, si que existeix plenament en el món
anglosaxó -potser, també passa més cap al centre i el nord
d'Europa-, però no veig que en els països del sud d'Europa, per
exemple, passe el mateix. Les institucions son responsables, en gran
mesura, que siga així. No es prenen seriosament el valor cultural i
dinamitzador de la música popular, mentre subvencionen música
clàssica -que també m'agrada i escolte-, però em sap greu que se li
otorga un estatus superior purament formal perquè, estic convençut
que molta gent que acudeix a concerts d'aquesta música l'escolta
també de fons.
Recorde
una anècdota, no sobre música clàssica, però si sobre el jazz, que és un estil que queda molt bé dir que agrada; i que, en els temps de bonança,
alguns Ajuntaments promocionaven. Cosa que em pareix perfecta perquè
m'encanta el jazz. Doncs bé, l'Ajuntament d'Oropesa del Mar
organitzava tots els estius un festival de jazz. La meitat de les
entrades es regalaven i la resta es posaven a la venda. La veritat és
que no ho sé segur, però supose que seria així. I ho supose pel
que vaig veure en un dels concerts als que vaig assistir. En un
moment de l'actuació, els músics es van prendre un breu descans. El
sorprenen va ser que el breu descans va ser suficient per a que totes
les persones assegudes a la banda dreta del passadís, que dividia
l'aforament, s'alçaren de la cadira i se'n anaren com si ja hagueren
complit amb el seu paper “cultureta”.
La part esquerra del passadís es va quedar fins al final del
concert. Era molt curiós veure com la segona part de l'actuació es
va desenvolupar amb l'aforament de l'esquerra ple de gom a gom, i el
dret, supose que el de les entrades regalades per l'Ajuntament,
totalment buit.
El
cas és que tinc la sensació que, en el sud -sempre generalitzant,
és clar- la música s'escolta de fons. Un producte més de la festa
de torn. Un bé menor de consum ràpid mentre fem altres coses.
Probablement és una sensació i estic equivocat. Però, fins que
algú no em demostre el contrari, considere que aquesta funció de la
música com element cohesionador, reivindicatiu i alliberador d'una
societat no existeix. I és una llàstima perquè escoltar i entendre
la música, no solament és un plaer, és un viatge de coneixement i
de creixement personal i col·lectiu com pocs altres mitjans coneguts
aconsegueixen. Sé que no és el més cool
del món citar a Red Hot Chili Peppers, però en l'any noranta cinc
van gravar un cançó (en un dels seus discs incomprensiblement menys
reconeguts, per cert) que es titulava Aeroplane
i
deia alguna cosa així com: "(…)
music
is my aeroplane".
No és podria definir millor amb menys paraules.
Després
de tanta divagació i tornant a la ràdio, pense que, encara que
Ràdio 3 s'està convertint en una ràdio de tendències bàsicament,
es poden trobar programes amb una perspectiva de la música més
enllà de cànons comercials o criteris purament post-moderns en la
programació. Son xicotetes illes. Ara bé, no em quedaré tranquil
si no dic que, tractant-se d'una ràdio pública a la que s'hauria
d'exigir una mica més que criteris d'oportunitat, no deurien de ser
illes, haurien de ser continents de música amb tota la seua
profunditat (si no, per què que els grecs ja donaven tanta
importància a la música i a les matemàtiques?, em pregunte).
Supose que he sigut una mica previsible amb la metàfora, però, en
tot cas, donades les circumstàncies i la incertesa que estem patint
avui dia, més val donar gràcies que, de moment, encara puguem
trobar certes illes d'harmonia i pau en un món massa convuls.
En
definitiva, una d'eixes illes és Islas de Robinson.
Programa de ràdio que diregeix Luis de Benito en la mítica Ràdio
3. Aquest locutor té la virtud de l'artesà, en el sentit que cada
cançó empalma amb l'anterior i la següent amb la tècnica i la
gràcia de qui coneix molt bé el seu ofici. Però, a més, ens
condueix dels seixanta fins al present amb temple i un gust magnífic
pels sons més exquisits de la música dels darrers seixanta anys.
Des del folk i la psicodèlia, passant pel hard-rock dels setanta,
fins al pop més sofisticat i les revisions més actuals de tot
plegat, tenen cabuda en la seua illa musical. Les cançons emocionen,
però no solament. Sense saber perquè, et trobes investigant sobre
el músic i la cançó que ha posat en el programa i que encara no
coneixies. I per cert, la xarxa és perfecta per això. Ho trobes
quasi tot, ho gaudeixes i, finalment, ho entens i estimes. El secret
serà que un locutor de ràdio és com un astronauta que explora i
ens mostra el camí de tota aquella música que no coneixem?
Parlant d'astronautes: L'Astronauta Rimador.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada